مجید فرهنگفر

⏪اسم
✍مجید
⏪شهرت

✍فرهنگفر

⏪ساکن
✍یزد
⏪سال تولد
✍متولد۱۳۶۸
⏪وضعیت تاهل
✍متاهل
⏪تحصیلات
✍فوق لیسانس انفورماتیک پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر – دانشجوی دکتری (در حال تهیه پروپوزال دکتری) آکادمی علوم پزشکی مسکو رشته انفورماتیک پزشکی Medical informatics
⏪شغل
✍برنامه نویس و مدیر پروژه – کارشناس فناوری اطلاعات بیمارستان شهید دکتر محمد علی رهنمون

⏪آقای فرهنگفر چه شد که ناشنوا شدید؟
✍اینجانب در سن 4 سالگی بر اثر بیماری اریون شنوایی هر دو گوش خود را از دست دادم.

⏪واکنش خودتان خاطرتون هست؟
✍اینجانب عکس العمل های خودم را به یاد نمی آورم اما به گفته ی اطرافیان در اوایل معلولیت بیشتر صدای تلویزیون را بلند می کردم ، صدای رادیو را زیاد می کردم به مامانم می گفتم مامان جان به بابا بگو تلویزیون و رادیو را درست کنه صدا نداره !

⏪واکنش والدینتان چطور بود؟
✍بسیار مصیبت بار و درد آور است وقتی می بینیم پدر مادری فرزند خردسال سالمشان یک دفعه دچار معلولیت می شوند ، پدر مادرم در آن زمان من را به مشهد بردند و به گفته ی مادرم من را بیمه ی امام رضا کردند و همین خاطر است که امام رضایی ام و هر مشکلی در زندگی داشته باشم با خواندن زیارت نامه امام رضا وتوسل به او حاجت های خود را از خدا می گیرم.

⏪گفتار درمانی رفتید؟
✍در اوایل ناشنوایی ام با معرفی یکی از دوستان ، نزد مرحومه شهین مدرسی رفتم به جرات می توانم بگویم درصد چشمگیری از موفقیت هایم را مدیون خدا بیامرز خانم مدرسی هستم و ایشان با عشق و علاقه قلبی با من مطالب مهم را تمرین می کردند که گفتاری که تا سن 4 سالگی یاد گرفته ام را فراموش نکنم ، روحشان شاد و قرین رحمت واسعه الهی باد.

⏪در چه مدارسی درس خوندید ؟
✍اینجانب بخش اعظم تحصیلاتم را در کنار افراد ناشنوا گذرانده ام ، و پس از پایان دوران اول دبیرستان ، رشته ی کامپیوتر را انتخاب کرده و در کنار شنوایان درس خوانده ام و مدارسی که درس خوانده ام به شرح زیر است :
1- دوران ابتدایی ، مدرسه باغچه بان و صدریه
2- دوران راهنمایی ، مدرسه قادری نسب
3- دوره ی اول متوسطه ، هنرستان کاردانش تلاش
4- دوران دوم و سوم هنرستان ، هنرستان کاردانش تلاش
5- دوره ی کاردانی ، روزانه (دولتی) آموزشکده فنی امام علی یزد
6- دوره ی کارشناسی ، روزانه (دولتی) دانشگاه رفسنجان ،مهمانی به دانشگاه علم و هنر یزد
7- دوره ی کارشناسی ارشد ، (مجازی) دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران

⏪در مدارس نحوه آموزش چگونه بود؟
✍اگر بخواهم مقایسه ای بین مدارس استثنائی و مدارس شنوا را انجام بدهم باید بگویم که بین آموزشهایی که در مدارس شنوا به افراد داده می شود تفاوت بسیار زیادی با آموزش هایی دارد که به افراد ناشنوا داده می شود به همین دلیل است فرد ناشنوایی که بخواهد تحصیل در مقاطع بالاتر را برگزیند ناچار است مطالب بیشتری را در قالب جبرانی برای رسیدن به مطالب را بگذراند.

⏪دانشگاه چه رشته ای تحصیل کردید؟
✍1- دوره ی کاردانی ، روزانه (دولتی) آموزشکده فنی امام علی یزد
2- دوره ی کارشناسی ، روزانه (دولتی) دانشگاه رفسنجان ، مهمانی به دانشگاه علم و هنر یزد
3- دوره ی کارشناسی ارشد ، (مجازی) دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران

⏪مترجم داشتید؟
✍بله ،بعد از قبولی در کنکور دولتی کاردانی آموزش پرورش استثنائی یزد به اینجانب لطف کردند و آقای نصر الهی را معرفی کردند و به جرات می توانم بگویم ایشان خوشبخت ترین مترجم دنیا بودند زیرا به ایشان نیازی نداشته و بیشتر مطالب درسی را با مطالعه منابع و مطالب خارج از کلاس و درس میخواندم و خود را با سایر دانشجویان دانشگاه همتراز می کردم.

⏪از چه زمانی با استاد نجاتی آشنا شدید؟
✍استاد نجاتی را از دوره ی ابتدایی که ناظم مدرسه بودند می شناختم و به تدریج در دوره ی هنرستان آشنایی بیشتر ما مصادف شد با تدریس ایشان در درس زبان فارسی و دروسی که به یاد نمی آورم ، بعد از پایان دوره ی هنرستان و همزمانی با کنکور ایشان به من گفتند اگر کنکور را قبول شوی یک عدد ربع سکه بهت جایزه میدهم و من هم با تلاش کنکور قبول شدم و ایشان لطف کردند در صف صبحگاهی به اینجانب یک عدد ربع سکه بهارآزادی دادند و بعد از دوران دانشگاه هم باهم یک شرکت تجاری تشکیل دادیم که در پارک علم فناوری یزد مستقر است و محصولات را خودمان بدون اینکه وابسته به شرکت های دیگر باشیم تولید می کنیم و مشتریان بزرگی داریم و علاوه بر این شرکت من و استاد نجاتی دانش بنیان است.

⏪در حال حاضر نخبه برتر جهانی هستید، چه شد در خودتون چه دیدید، چگونه خودتونو کشف کردید؟
چگونه متوجه شدید استعداد در اختراع دارید؟
✍وقتی یک قوه ی محرک در شما مختل شود شما برای برون رفت از مشکل لازم است راه حلی برایش پیدا و چاره ای پیدا کنید من با اتکاء به دانش های اختصاصی که به صورت خودآموز یاد گرفته بودم توانستم با شیوه ای که با آن بتوان مشکلات ناشنوایان را حل کرد در ذهن خود تبدیل به ایده کرده و آن را تولید نمایم.

⏪کسی کمکتون کرد یا خودبخود به سمت اختراع رفتید؟
✍نه ، بیشتر اختراعات و کارهایی که انجام داده ام تماما به صورت خودآموز بوده است.

⏪اینکه میتونستید اختراعاتی کنید دولت،بهزیستی،کانون شهر یزد چگونه ازتون استقبال کردن؟
✍نه ، کانون که هیچ
بهزیستی هم لطف کردند در مراسمی که پارسال برگزار شد با حضور دکتر محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور من را به عنوان نخبه برگزیده استان معرفی و از اینجانب تقدیر کردند.

⏪برای ما ناشنوایان که کاملا ناشناخته بودید ، موسسات سعی نکردن شما را به ما بشناسونن، در حال حاضر که بیشتر شناخته میشید خودتون چه حسی دارید؟
✍ناشناخته بودن بیشتر به انسان کمک می کند اهداف عالی ای که دارد راحتتر دنبال کند ، من مسئولیت های مختلفی در کانون یزد را تجربه کرده ام به نظر اینجانب کانون های ناشنوایان علی رغم مردم نهاد بودن محلی برای تسویه شخصی خصومت افراد است و از اهداف عالیه ای که می توان برای عزیزان ناشنوا در نظر داشت بدور مانده است به همین دلیل است که اینجانب هیچ علاقه ای به همکاری با این کانون ها نداشته و ندارم.

⏪کشورهای دیگری شاید رفتید طرز برخورد آنها با شما چگونه بود؟
✍اینجانب به جز کشور فرانسه کشور دیگری نرفته ام ، طرز برخورد با یک فرد معلول در فرنگ و ایران تفاوت فاحشی دارد ، آنها در کشور خودشان در هر مکانی مترجم ویژه دارند ، علائم ها و اختصارات مربوط به معلولین در خیابان ها و مکان های عمومی به وفور دیده می شود ، حمل و نقل عمومی برای معلولان رایگان است و…..
به عنوان شرکت کننده مسابقات پیشنهاد های کاری و همکاری بسیاری از کشورهای اروپایی داشته ام و در حال حاضر در اغلب اوقات به صورت دورکاری فری لنسر (freelancer) با آنها همکاری دارم.

⏪در بین دیگر کشورهای پیشرفته نخبه ایرانی وجود داشت حس اونها رو درک میکردید ؟
✍متاسفانه گفتن حقیقت تلخ است و واقعیت جامعه معلولین ما اینست که قانون واحدی برای حمایت از این قشر مظلوم جامعه وجود ندارد.

⏪طرز برخورد کشورهای دیگه با ناشنواهاشون چگونه بود؟
✍همانطور که در بالاعرض کردم امکانات رفاهی و مترجمین ناشنواها و تابلوهای معلولین در این کشوری که بنده رفته بودم به قدری زیاد بود که آدم حس معلول بودن از سرش بیرون می رفت.

⏪اگر چند ناشنوا توی مکان عمومی با اشاره صحبت کنن عکس العمل مردم شنوا چگونه هست؟
✍توی ایران فرهنگ جامعه ی ما اینطوری است که توی خیابان به هر ناشنوایی که در حال صحبت کردن با زبان مادری خودشان (اشاره ) هستند نگاه رکیک کنند ، در صورتی که ما میدانیم ملت منظوری ندارند اما به خیلی از ماها خوش نمی آید ، ولی در کشور ثالث هر ناشنوایی مثل هر شهروند دیگری از حقوق قانونی شهروندی به طور ویژه برخوردار است.

⏪ارتباط شما با دیگر نخبگان کشورها چگونه هست ؟ با آنها در ارتباطید؟
✍اینجانب با اکثر برنامه نویسان خارجی و نویسندگان کلاس های کاربردی و ماژول های برنامه نویسی در ارتباط هستم و زمینه های توسعه و تحلیل پروژه های داده کاوی و پردازش صوت و زبان طبیعی گفتار را با آنها همکاری ویژه ای دارم.

⏪آنجا هم مثل ما بهزیستی دارن ؟ اطلاعاتی بابت اهمیت دادنشون به ناشنواها دارید؟
✍بله،آنها سازمان های رفاهی و نهاد های خیریه ای دارند که به طور خاص از آنها پشتیبانی و حمایت های ویژه ای می کند و همچنین دولت آن کشور ها لایحه های حمایت از معلولان را به طور ثابت داشته و اجرا می کند.

⏪چه فرقی بین ناشنوایان ایرانی و کشورهای دیگه حس کردید و متوجه شدید؟
✍فرق ما با آنها مثل مقایسه زندگی شهری یک ناشنوا با زندگی روستایی یک ناشنواست و بیشتر به امکانات و حمایت های معنوی و رفاهی برمیگردد.

⏪نظرتون راجع به موسسه تازه تاسیس حقوقی (شبکه ملی مردم نهاد ناشنوایان) چیست؟
✍اینجانب به تازگی با این شبکه آشنا شدم و با اهداف و چشم انداز هایی که شبکه مشخص کرده است امید دارم به لطف الهی حرف هایی برای گفتن در اینده دارد.

⏪مایل به همکاری با این شبکه مهم هستید؟
✍در صورتی که تمایل به همکاری با اینجانب داشته باشند با کمال میل می پذیرم.

⏪تدریس هم میکنید در دانشگاه؟
✍بله ؛اینجانب افتخار تدریس در دروس های تخصصی پزشکی و هوش مصنوعی و کامپیوتر در دانشگاه های علوم پزشکی یزد، دانشگاه یزد ، دانشگاه پیام نور را دارم.

⏪اختراعاتتون رو برامون میفرمایید؟
✍اختراع اول اینجانب که نرم افزار ارتباط با افراد ناشنوا است و این برنامه در موبایل افراد ناشنوا نصب می شود و هنگامی که یک فرد شنوا با فرد ناشنوا تماس میگیرد این نرم افزار مکالمات صورت گرفته را به صورت متن در موبایل فرد ناشنوا تبدیل می نماید و اگر فرد ناشنوا قدرت تکلم داشته باشد
میتوان با صحبت کردن با افراد مقابل ارتباط برقرار نمایند در غیر این صورت میتواند با تایپ کردن متون انها را به صورت صدا تبدیل نماید تمامی
ارتباطات این به صورت Half Duplex بوده و توانایی تحمل خطای بالایی (Fault Tolerance) را دارد و از الگوریتم های خاص پردازش صوت و گفتار (Speech Processing) به صورت اختصاصی استفاده شده است و برای پیاده سازی این اختراع در حال حاضر مشغول مذاکره با همراه اول هستیم که بتوانیم این ابزار را به عنوان ابزار کاربردی برای افراد ناشنوا عملیاتی نمائیم ، اختراع دوم اینجانب نرم افزار آموزش مصور زبان اشاره فارسی ناشنوایان به 3 زبان انگلیسی عربی و فارسی است و افرادی که میخواهند با افراد ناشنوا به وسیله زبان مادری آنان ارتباط بر قرار کنند مثل اساتید دانشگاه ، کارکنان بهزیستی ، معلمان و.. می توانند با استفاده از این نرم افزار زبان اشاره خود را تقویت و از آن برای ارتباط با عزیزان ناشنوا استفاده نمایند.
اختراع سوم اینجانب که مراحل نهایی ثبت را طی می کند و 2 ابزار سخت افزاری ساخته شده است یکی به تخت بیمار متصل و دیگری به سرور HIS یا به اختصار سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی متصل می گردد و پزشک بر بالین بیمار با صحبت کردن می تواند بدون نوشتن حتی یک نسخه گفتار خود را در پرونده الکترونیکی بیمار به متن تبدیل نماید با این اختراع علاوه بر کمک قابل توجهی به پزشکان ، کاهش هزینه های اضافی به بیمارستان ، همچنین حقوق بیمار احیاء خواهد شد.

⏪اختراعاتی که مختص جامعه ناشنواس و شما سازندش بودید و هستید کدامند؟
✍اختراع اول و دوم جزو اختراعات اینجانب برای قشر ناشنواست.

#مجیدفرهنگفر_نخبه_ناشنوا

هرگونه کپی فقط با ذکر منبع مجاز است

تهیه کننده: لیلا صمدی _ ناشنوا
پاییز ۱۳۹۶
کانال رهایی از سکوت @freefromsilence
حامی: موسسه آوای علم و ایمان مهرورزان